Konsultacje psychologiczno-pedagogiczne

W ramach konsultacji psychologiczno-pedagogicznych oferujemy szereg działań mających na celu pomoc w wielu różnych obszarach życia. W naszej ofercie można znaleźć spotkania z pedagogiemdoradcą rodzinnym, który udzieli wsparcia, pomoże wzmocnić umiejętności rodzicielskie oraz lepiej zrozumieć potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. W ramach konsultacji pedagogicznych oferujemy konsultacje zarówno z rodzicami, których celem jest znalezienie odpowiednich metod pracy z dzieckiem oraz z dziećmi.

Drugą formą pomocy psychologicznej jaką znaleźć można w Instytucie są mediacje. Głównym celem naszej pracy w zakresie mediacji jest wsparcie rodziny w kryzysie, by jej członkowie mogli wypracować rozwiązania oparte na rzeczywistych potrzebach. Mediacja odgrywa szczególnie istotną rolę w przypadku dzieci – oszczędza im wielu stresów i negatywnych emocji oraz przynosi satysfakcję z samodzielnego podejmowania decyzji we własnych sprawach.

Kolejna forma pomocy to tutoring rodzinny - działanie oparte na długofalowej współpracy, ukierunkowanej na poprawę jakości życia rodziny jako całości.

Inną propozycją jest Coaching rodzicielski - nowa, dynamicznie rozwijająca się metoda pracy z rodzicami, której celem jest zwiększenie świadomości psychologicznych zasobów rodziców oraz zwiększenie kompetencji rodzicielskich. Coach to osoba, która dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem może pomóc rodzicom budować relacje z ich dziećmi oparte na zaufaniu, wzajemnym szacunku i radości z samego faktu bycia razem.

Proponujemy też porady pedagogiczne będące przekazywaniem i uczeniem ogólnych prawidłowości pedagogicznych, szukaniem konkretnych rozwiązań problemów na linii współpracy rodziców w rolach wychowawczych oraz na linii rodzic – dziecko / nastolatek. Porady są skierowane do rodziców których zawiodły strategie radzenia sobie z problemami związanymi ze swoim dzieckiem, ale także dla tych, którzy chcą uzyskać większy wgląd w proces wychowania.

Jako uzupełnienie proponujemy też terapię  pedagogiczną której celem  jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez zbudowanie wiary we własne siły, eliminowanie i ograniczanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także wyrównywanie braków wiadomości i umiejętności.

Szczegółowe informacje na temat proponowanych form pomocy w ramach konsultacji psychologiczno-pedagogicznych można znaleźć poniżej.

Konsultacje psychologiczno-pedagogiczne

Problemy, z którymi można się do nas zwracać:

  • problemy wychowawcze
  • konflikty rodzinne
  • nieadekwatna samoocena, kłopoty z autoprezentacją
  • wybór kierunku dalszego kształcenia
  • brak gotowości szkolnej
  • przygotowanie do egzaminów
  • lęk przed żłobkiem, przedszkolem, szkołą
  • trudności w nauce (dysleksja, dyskalkulia), braki w wiadomościach szkolnych,
  • stres, nieradzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych, problemy emocjonalne
  • problemy w relacjach w  pracy, wypalenie zawodowe
  • zaburzenia zachowania (koncentracji uwagi, nadruchliwość, nadmierna impulsywność, agresja, zachowania antyspołeczne)
  • problemy dojrzewania seksualnego, identyfikacji płciowej, wczesna  inicjacja seksualna
  • problemy dzieci i rodziców wyjeżdżających za granicę
  • zaburzenia integracji sensorycznej
  • zaburzenia rozwoju mowy, języka, wady wymowy

w zakresie profilaktyki oferujemy:

  • wspieranie rodziny i szkoły w pełnieniu roli wychowawczej i stwarzanie warunków optymalnego rozwoju dziecka
  • diagnozę trudności w zespołach klasowych, budowanie programów naprawczych i ich realizację
  • konstruowanie i realizowanie programów profilaktycznych
  • wspomaganie pedagogiczne społeczności lokalnej
  • wspieranie funkcji wychowawczej rodzin, których dzieci są poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi

Wramach konsultacji zajmujemy się również:

  • udzielaniem instruktażu dotyczącego metod pracy z dzieckiem mającym trudności w nauce
  • opiniowaniem wniosków o objęcie dziecka szczególnymi formami edukacyjnymi (m. in. indywidualny tok i program nauki)
  • współpracą z środowiskiem rodzinnym
  • współpracą ze szkołą i innymi instytucjami

Efektem konsultacji mogą być określone formy terapii pedagogiczno-rodzinnej.

Konsultacje pedagogiczne obejmują również działalność informacyjną.

Mediacje

Mediacja to dobrowolna, poufna metoda rozwiązywania sporu, w której strony konfliktu lub sporu, z pomocą bezstronnego i neutralnego mediatora, samodzielnie dochodzą do porozumienia. Tematy omawiane w toku mediacji zależą od woli jej uczestników. Przedmiotem uzgodnień mogą być sprawy dotyczące: konfliktów na płaszczyźnie rodzic – dziecko, pojednania małżonków, ustalenia warunków rozstania, sposobu sprawowania władzy rodzicielskiej, kontaktów z dziećmi, zaspokojenia potrzeb rodziny, alimentów, a także sprawy majątkowe i mieszkaniowe. W sposób ugodowy można też uregulować np. wydanie paszportu, wybór kierunku edukacji dziecka, kontakty z dalszą rodziną lub zarząd majątkiem dziecka.

  Korzyści płynące z mediacji 

  • stwarza stronom, szansę na szybkie, tanie i ostateczne rozwiązanie ich sporu w formie polubownego porozumienia
  • pozwala na utrzymanie wzajemnych relacji
  • umożliwia zachowanie korzystnego wizerunku
  • sprzyja obniżeniu poziomu negatywnych emocji oraz zrozumieniu potrzeb własnych i drugiej strony, a przez to zmniejsza obciążenie psychiczne związane z sytuacją konfliktową
Tutoring Rodzinny

Tutoring rodzinny to działanie oparte na długofalowej współpracy, ukierunkowanej na poprawę jakości życia rodziny jako całości. Oferta skierowana do rodziców oraz dzieci o nieharmonijnym rozwoju. Tutoring jest działaniem, w którym rodzina wyznacza obszary pracy; koncentruje się na wybranych celach i wyzwaniach. Podstawa budowania i realizowania wytyczonego planu jest relacją między doradcą (konsultantem), a rodzicami, bazującą na wzajemnej akceptacji, szacunku i zaufaniu. Bezpośrednie spotkania mają na celu wydobycie potencjału rodziny, wypracowanie sposobów poradzenia sobie w trudnej sytuacji i wprowadzenie istotnych zmian w sposobie dotychczasowego funkcjonowania systemu rodzinnego.

Tutoring opiera się na następujących fundamentach:

  • klasycznej relacji mistrz-uczeń (zadawanie trafnych pytań, służenie dobrym przykładem i postawą, przekazywanie uniwersalnych wartości)
  • współczesnych osiągnięciach psychologii pozytywnej, która jest nastawiona na mocne strony, a nie problemy oraz skupia się na przyszłości, a nie przeszłości
  • personalizmie jako określonej filozofii, która głosi, że w rozwoju człowieka liczy się nie tylko rozum i kompetencje poznawcze, ale również kształtowanie woli, emocji i charakteru

W projekcie edukacyjnym Tutoring spełnia dwa główne cele:

  • stanowi wsparcie dla rodziców, którzy są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami. Tutorzy pozostają w ścisłym kontakcie z rodzicami, współpracując z nimi w wyznaczaniu celów rozwojowych dla dziecka (i siebie) oraz wspierając młodego człowieka w rozwoju
  • jest to forma indywidualnej pomocy dla dziecka w procesie jego wychowania. Tutor ma szansę poznać charakter każdego dziecka i oddziaływać na niego w sposób, który uwzględnia indywidualne predyspozycje ucznia. Dzięki spersonalizowanemu podejściu do człowieka tutoring daje szansę na integralny proces wychowania, obejmujący cielesną, intelektualną, emocjonalną i wolitywną sferę każdej osoby. 
Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna ma na celu spowodowanie określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej. Modyfikacja dotyczy także struktury wiedzy i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży. W wyniku zaburzeń w funkcjonowaniu poszczególnych modalności zmysłowych dziecko może doświadczać wielu problemów podczas nauki szkolnej m.in. w zakresie mówienia, pisania, czytania, rysowania.

Terapia pedagogiczna może odnosić się do:

  • dzieci o nieharmonijnym rozwoju
  • dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
  • dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
  • dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
  • dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
  • dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
    • czytania – dysleksja
    • dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
    • poprawnego pisania – dysortografia
    • matematyki – dyskalkulia
  • dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
  • dzieci z zaburzoną lateralizacją
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
  • dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
  • dzieci o obniżonej sprawności manualnej
  • dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
  • dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)
Porady pedagogiczne dla rodziców

Porady pedagogiczne dla rodziców to pomoc rodzinom (lub opiekunom dzieci), którzy borykają się m.in. z następującymi trudnościami:

  • niepewność, zagubienie w roli rodzica
  • błędne techniki wychowawcze (okazywanie mocy, wycofywanie miłości, nie reagowanie)
  • trudności w komunikacji z dzieckiem
  • różnego rodzaju problemy wychowawcze (trudności w zachowaniu dyscypliny, nadmierna karność, kontrola, nadużywanie alkoholu przez młodzież nieletnią, używanie narkotyków przez dzieci, wczesna inicjacja seksualna, inne zachowania typu acting out)
  • nadopiekuńczość (traktowanie w sposób specjalny „swojej pociechy”, np. z powodu przeżywanej winy względem niego za jakieś zdarzenie lub nieszczęścia, które go spotkało)
  • poczucie bezsilności w relacji do dziecka, m.in. utrata autorytetu w oczach dziecka
  • poczucie bycia niekochanym, nieszanowanym przez dziecko, depresja poporodowa
  • trudne uczucia do dziecka m.in. złość, niecierpliwość, niechęć
  • nieradzenie sobie ze stresem
  • poczucie bycia wypalonym rodzicielskimi obowiązkami
  • nieradzenie sobie z trudnymi emocjami dziecka
  • problemy w adaptacji do choroby, niepełnosprawności dziecka
  • trudności w nawiązywaniu bliskiej więzi uczuciowej z dzieckiem
  • doświadczenie żałoby po śmierci dziecka (poronienie, utrata dziecka w wyniku wypadku, nieuleczalnej choroby)
  • trudności w ustalaniu wspólnego stanowiska wychowawczego z innymi opiekunami dziecka (m.in. ze współmałżonkiem, własnymi rodzicami)
  • samotne wychowywanie dziecka
  • problemy osobiste, które mogą mieć wpływ na wychowanie dzieci
  • borykanie się z pytaniami, wątpliwościami wychowawczymi
  • trudności z akceptacją dziecka, m.in. nadmierne ambicje ujawniane wobec dziecka.
Coaching dla rodziców

Wychowanie dziecka to niezwykłe, często największe wyzwanie przed jakim staje każdy rodzic. Nie istnieje jedna, jedyna i słuszna definicja czy koncepcja wychowania. Towarzyszymy naszym dzieciom w rozwoju od momentu kiedy pojawiają się na świecie do chwili kiedy stają się samodzielne i mogą ruszyć swoją własną drogą. Wychowanie to proces, w którym rodzice tworzą matrycę wzorców zachowań, emocji, relacji międzyludzkich i wartości. Wyposażamy je w wiedzę oraz sposób postrzegania i rozumienia świata, który ma ogromny wpływ na to, jakimi staną się ludźmi.

Podczas pracy z coachem rodzice skupiają się głównie na zasobach i mocnych stronach zarówno swoich jak i dziecka. Coaching to nie jest psychoterapia. Rodzice wyznaczają cel jaki chcieliby osiągnąć w relacji ze swoim dzieckiem i przy pomocy coacha opracowują metody i narzędzia potrzebne do jego realizacji.

Zarówno w coachingu indywidualnym jak i grupowym pracujemy głównie w oparciu o metodę Meyers Briggs Type Indicator, która zakłada, że istnieje 16 różnych typów osobowości, które różnią się od siebie ze względu na sposób czerpania energii, sposób zbierania informacji o świecie zewnętrznym i wewnętrznym, sposób podejmowania decyzji oraz organizację zajęć i wykonywanie zadań. Teoria MBTI zakłada, że mimo różnic każdy typ jest tak samo wartościowy i ważny, ma swoje zalety i wady. Praca podczas coachingu polega na uświadomieniu i zdiagnozowaniu swojego typu osobowości oraz typu osobowości swojego dziecka.  Zrozumienie naturalnych różnic może prowadzić do usprawnienia procesu komunikacji oraz wzrostu jakości i satysfakcji płynącej z relacji z dzieckiem, między rodzicami a także bardzo często z samym sobą.  Rodzice będą mogli świadomie wspierać swoje dzieci w korzystaniu z ich naturalnych zasobów a także wyznaczać im adekwatne obszary do rozwoju. Każdy rodzic może stworzyć swój własny styl rodzicielski.