W ramach konsultacji psychologiczno-pedagogicznych oferujemy szereg działań mających na celu pomoc w wielu różnych obszarach życia. W naszej ofercie można znaleźć spotkania z pedagogiem – doradcą rodzinnym, który udzieli wsparcia, pomoże wzmocnić umiejętności rodzicielskie oraz lepiej zrozumieć potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. W ramach konsultacji pedagogicznych oferujemy konsultacje zarówno z rodzicami, których celem jest znalezienie odpowiednich metod pracy z dzieckiem oraz z dziećmi.
Drugą formą pomocy psychologicznej jaką znaleźć można w Instytucie są mediacje. Głównym celem naszej pracy w zakresie mediacji jest wsparcie rodziny w kryzysie, by jej członkowie mogli wypracować rozwiązania oparte na rzeczywistych potrzebach. Mediacja odgrywa szczególnie istotną rolę w przypadku dzieci – oszczędza im wielu stresów i negatywnych emocji oraz przynosi satysfakcję z samodzielnego podejmowania decyzji we własnych sprawach.
Kolejna forma pomocy to tutoring rodzinny - działanie oparte na długofalowej współpracy, ukierunkowanej na poprawę jakości życia rodziny jako całości.
Inną propozycją jest Coaching rodzicielski - nowa, dynamicznie rozwijająca się metoda pracy z rodzicami, której celem jest zwiększenie świadomości psychologicznych zasobów rodziców oraz zwiększenie kompetencji rodzicielskich. Coach to osoba, która dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem może pomóc rodzicom budować relacje z ich dziećmi oparte na zaufaniu, wzajemnym szacunku i radości z samego faktu bycia razem.
Proponujemy też porady pedagogiczne będące przekazywaniem i uczeniem ogólnych prawidłowości pedagogicznych, szukaniem konkretnych rozwiązań problemów na linii współpracy rodziców w rolach wychowawczych oraz na linii rodzic – dziecko / nastolatek. Porady są skierowane do rodziców których zawiodły strategie radzenia sobie z problemami związanymi ze swoim dzieckiem, ale także dla tych, którzy chcą uzyskać większy wgląd w proces wychowania.
Jako uzupełnienie proponujemy też terapię pedagogiczną której celem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez zbudowanie wiary we własne siły, eliminowanie i ograniczanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także wyrównywanie braków wiadomości i umiejętności.
Szczegółowe informacje na temat proponowanych form pomocy w ramach konsultacji psychologiczno-pedagogicznych można znaleźć poniżej.
Problemy, z którymi można się do nas zwracać:
- problemy wychowawcze
- konflikty rodzinne
- nieadekwatna samoocena, kłopoty z autoprezentacją
- wybór kierunku dalszego kształcenia
- brak gotowości szkolnej
- przygotowanie do egzaminów
- lęk przed żłobkiem, przedszkolem, szkołą
- trudności w nauce (dysleksja, dyskalkulia), braki w wiadomościach szkolnych,
- stres, nieradzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych, problemy emocjonalne
- problemy w relacjach w pracy, wypalenie zawodowe
- zaburzenia zachowania (koncentracji uwagi, nadruchliwość, nadmierna impulsywność, agresja, zachowania antyspołeczne)
- problemy dojrzewania seksualnego, identyfikacji płciowej, wczesna inicjacja seksualna
- problemy dzieci i rodziców wyjeżdżających za granicę
- zaburzenia integracji sensorycznej
- zaburzenia rozwoju mowy, języka, wady wymowy
w zakresie profilaktyki oferujemy:
- wspieranie rodziny i szkoły w pełnieniu roli wychowawczej i stwarzanie warunków optymalnego rozwoju dziecka
- diagnozę trudności w zespołach klasowych, budowanie programów naprawczych i ich realizację
- konstruowanie i realizowanie programów profilaktycznych
- wspomaganie pedagogiczne społeczności lokalnej
- wspieranie funkcji wychowawczej rodzin, których dzieci są poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi
Wramach konsultacji zajmujemy się również:
- udzielaniem instruktażu dotyczącego metod pracy z dzieckiem mającym trudności w nauce
- opiniowaniem wniosków o objęcie dziecka szczególnymi formami edukacyjnymi (m. in. indywidualny tok i program nauki)
- współpracą z środowiskiem rodzinnym
- współpracą ze szkołą i innymi instytucjami
Efektem konsultacji mogą być określone formy terapii pedagogiczno-rodzinnej.
Konsultacje pedagogiczne obejmują również działalność informacyjną.
Mediacja to dobrowolna, poufna metoda rozwiązywania sporu, w której strony konfliktu lub sporu, z pomocą bezstronnego i neutralnego mediatora, samodzielnie dochodzą do porozumienia. Tematy omawiane w toku mediacji zależą od woli jej uczestników. Przedmiotem uzgodnień mogą być sprawy dotyczące: konfliktów na płaszczyźnie rodzic – dziecko, pojednania małżonków, ustalenia warunków rozstania, sposobu sprawowania władzy rodzicielskiej, kontaktów z dziećmi, zaspokojenia potrzeb rodziny, alimentów, a także sprawy majątkowe i mieszkaniowe. W sposób ugodowy można też uregulować np. wydanie paszportu, wybór kierunku edukacji dziecka, kontakty z dalszą rodziną lub zarząd majątkiem dziecka.
Korzyści płynące z mediacji
- stwarza stronom, szansę na szybkie, tanie i ostateczne rozwiązanie ich sporu w formie polubownego porozumienia
- pozwala na utrzymanie wzajemnych relacji
- umożliwia zachowanie korzystnego wizerunku
- sprzyja obniżeniu poziomu negatywnych emocji oraz zrozumieniu potrzeb własnych i drugiej strony, a przez to zmniejsza obciążenie psychiczne związane z sytuacją konfliktową
Tutoring rodzinny to działanie oparte na długofalowej współpracy, ukierunkowanej na poprawę jakości życia rodziny jako całości. Oferta skierowana do rodziców oraz dzieci o nieharmonijnym rozwoju. Tutoring jest działaniem, w którym rodzina wyznacza obszary pracy; koncentruje się na wybranych celach i wyzwaniach. Podstawa budowania i realizowania wytyczonego planu jest relacją między doradcą (konsultantem), a rodzicami, bazującą na wzajemnej akceptacji, szacunku i zaufaniu. Bezpośrednie spotkania mają na celu wydobycie potencjału rodziny, wypracowanie sposobów poradzenia sobie w trudnej sytuacji i wprowadzenie istotnych zmian w sposobie dotychczasowego funkcjonowania systemu rodzinnego.
Tutoring opiera się na następujących fundamentach:
- klasycznej relacji mistrz-uczeń (zadawanie trafnych pytań, służenie dobrym przykładem i postawą, przekazywanie uniwersalnych wartości)
- współczesnych osiągnięciach psychologii pozytywnej, która jest nastawiona na mocne strony, a nie problemy oraz skupia się na przyszłości, a nie przeszłości
- personalizmie jako określonej filozofii, która głosi, że w rozwoju człowieka liczy się nie tylko rozum i kompetencje poznawcze, ale również kształtowanie woli, emocji i charakteru
W projekcie edukacyjnym Tutoring spełnia dwa główne cele:
- stanowi wsparcie dla rodziców, którzy są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami. Tutorzy pozostają w ścisłym kontakcie z rodzicami, współpracując z nimi w wyznaczaniu celów rozwojowych dla dziecka (i siebie) oraz wspierając młodego człowieka w rozwoju
- jest to forma indywidualnej pomocy dla dziecka w procesie jego wychowania. Tutor ma szansę poznać charakter każdego dziecka i oddziaływać na niego w sposób, który uwzględnia indywidualne predyspozycje ucznia. Dzięki spersonalizowanemu podejściu do człowieka tutoring daje szansę na integralny proces wychowania, obejmujący cielesną, intelektualną, emocjonalną i wolitywną sferę każdej osoby.
Terapia pedagogiczna ma na celu spowodowanie określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej. Modyfikacja dotyczy także struktury wiedzy i umiejętności szkolnych dzieci i młodzieży. W wyniku zaburzeń w funkcjonowaniu poszczególnych modalności zmysłowych dziecko może doświadczać wielu problemów podczas nauki szkolnej m.in. w zakresie mówienia, pisania, czytania, rysowania.
Terapia pedagogiczna może odnosić się do:
- dzieci o nieharmonijnym rozwoju
- dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania
- dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
- dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
- czytania – dysleksja
- dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
- poprawnego pisania – dysortografia
- matematyki – dyskalkulia
- dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
- dzieci z zaburzoną lateralizacją
- dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
- dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym
- dzieci o obniżonej sprawności manualnej
- dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
- dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową
- dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)
Porady pedagogiczne dla rodziców to pomoc rodzinom (lub opiekunom dzieci), którzy borykają się m.in. z następującymi trudnościami:
- niepewność, zagubienie w roli rodzica
- błędne techniki wychowawcze (okazywanie mocy, wycofywanie miłości, nie reagowanie)
- trudności w komunikacji z dzieckiem
- różnego rodzaju problemy wychowawcze (trudności w zachowaniu dyscypliny, nadmierna karność, kontrola, nadużywanie alkoholu przez młodzież nieletnią, używanie narkotyków przez dzieci, wczesna inicjacja seksualna, inne zachowania typu acting out)
- nadopiekuńczość (traktowanie w sposób specjalny „swojej pociechy”, np. z powodu przeżywanej winy względem niego za jakieś zdarzenie lub nieszczęścia, które go spotkało)
- poczucie bezsilności w relacji do dziecka, m.in. utrata autorytetu w oczach dziecka
- poczucie bycia niekochanym, nieszanowanym przez dziecko, depresja poporodowa
- trudne uczucia do dziecka m.in. złość, niecierpliwość, niechęć
- nieradzenie sobie ze stresem
- poczucie bycia wypalonym rodzicielskimi obowiązkami
- nieradzenie sobie z trudnymi emocjami dziecka
- problemy w adaptacji do choroby, niepełnosprawności dziecka
- trudności w nawiązywaniu bliskiej więzi uczuciowej z dzieckiem
- doświadczenie żałoby po śmierci dziecka (poronienie, utrata dziecka w wyniku wypadku, nieuleczalnej choroby)
- trudności w ustalaniu wspólnego stanowiska wychowawczego z innymi opiekunami dziecka (m.in. ze współmałżonkiem, własnymi rodzicami)
- samotne wychowywanie dziecka
- problemy osobiste, które mogą mieć wpływ na wychowanie dzieci
- borykanie się z pytaniami, wątpliwościami wychowawczymi
- trudności z akceptacją dziecka, m.in. nadmierne ambicje ujawniane wobec dziecka.
Wychowanie dziecka to niezwykłe, często największe wyzwanie przed jakim staje każdy rodzic. Nie istnieje jedna, jedyna i słuszna definicja czy koncepcja wychowania. Towarzyszymy naszym dzieciom w rozwoju od momentu kiedy pojawiają się na świecie do chwili kiedy stają się samodzielne i mogą ruszyć swoją własną drogą. Wychowanie to proces, w którym rodzice tworzą matrycę wzorców zachowań, emocji, relacji międzyludzkich i wartości. Wyposażamy je w wiedzę oraz sposób postrzegania i rozumienia świata, który ma ogromny wpływ na to, jakimi staną się ludźmi.
Podczas pracy z coachem rodzice skupiają się głównie na zasobach i mocnych stronach zarówno swoich jak i dziecka. Coaching to nie jest psychoterapia. Rodzice wyznaczają cel jaki chcieliby osiągnąć w relacji ze swoim dzieckiem i przy pomocy coacha opracowują metody i narzędzia potrzebne do jego realizacji.
Zarówno w coachingu indywidualnym jak i grupowym pracujemy głównie w oparciu o metodę Meyers Briggs Type Indicator, która zakłada, że istnieje 16 różnych typów osobowości, które różnią się od siebie ze względu na sposób czerpania energii, sposób zbierania informacji o świecie zewnętrznym i wewnętrznym, sposób podejmowania decyzji oraz organizację zajęć i wykonywanie zadań. Teoria MBTI zakłada, że mimo różnic każdy typ jest tak samo wartościowy i ważny, ma swoje zalety i wady. Praca podczas coachingu polega na uświadomieniu i zdiagnozowaniu swojego typu osobowości oraz typu osobowości swojego dziecka. Zrozumienie naturalnych różnic może prowadzić do usprawnienia procesu komunikacji oraz wzrostu jakości i satysfakcji płynącej z relacji z dzieckiem, między rodzicami a także bardzo często z samym sobą. Rodzice będą mogli świadomie wspierać swoje dzieci w korzystaniu z ich naturalnych zasobów a także wyznaczać im adekwatne obszary do rozwoju. Każdy rodzic może stworzyć swój własny styl rodzicielski.